nedeľa 17. marca 2013


     PERLOVKA
       Najkrajšia jaskyňa Velkej Fatry

       Nádherné speleotémy jaskyne sú identické so sintrovou výzdobou v Javorine
        16 marec 2013, zima ako na Clondajku. Pili sme Obuchovicu zahriala a bola výborná bylinková. Jano Obuch šiel s priateľom sčítať 
        netopierov do Javorinky. My sme mali dôležitú prácu v Perlovke. Na pozvanie OS Veľká Fatra sme prišli pomôcť 
        rozšíriť zablokovaný vstup do Perlovky. Mladá Zuzka Vacekovie mala pravdu že ja sa cez užinu nedostanem, 
        ale bolo to preto že som nemohol prejsť   pre objem hrudníka..
         Prehliadku jaskyne sme si však museli vybojovař. Niekoľko hodín sme strávili rozširovaním kľúčovej užiny tesne za uzáverom 
         jaskyne. Mišo Božek poriadne zabojoval a vyčistil priestor za užinou vypáčil pár zaklínených blokov ktoré sa zosunuli 
         pri poslednej návšteve jaskyne vedeckými pracovníkmi. Pri práci mu spadla na chrbát väčšia skala. 
         Našťastie ho nezranila.  Dvoma pyropatrónmi som potom odčesol tretinu veľkého skalného     
         bloku ležiaceho v užine vchodu, tak že som napokon mohol prejsť. Prístup do jaskne sa tým stal oveľa bezpečnejší.
           Sám autor dobrej Obuchovice
          Bol som vo vytŕžení jaskyňa je skutočne krásna
         Zrub ako na Clondajku
         Ochutnávka Obuchovice. Ej veru táto akcia sa dobre začína:-)
         Doštná 4-ka, ktorú Harániovci koristnícky zabrali. OS Veľká Fatra v nej dovtedy dlhodobo pracovala.. Takýto čin
         je precedensom. Právo priority je už bezpredmetná záležitosť.


        Aj my by sme teraz mohli vpadnúť do Kraľovianskych jaskýň a začať tam pracovať... Ako by sa to asi páčilo predsedovi 
        SSS? Veď o tých jaskyniach písal už náš rodák Vojtech Bukovinský, ktorý dlhodobo pôsobil v krase Malej Fatry
          Traverz v zamrznutom prudkom zráze padajúcom do kolmej skalnej steny bol držkopádny....
          Aragoniťácka úderka konečne v úvodných priestoroch Perlovky....
          Štveráme sa k jaskyni
          Väčšie chodby po úvodnej nízkej prístupovej časti jaskyne 
        Sme na mieste tu na malej plošine sa rozložíme a pripravíme do akcie. Fero otvorí jaskyňu a bude uháňať za Obucom
        ku Javorine. My so Zuzkou Vacekovou ideme popracovať na užine hneď za úzáverom. Neskôr sa k nám pripojí

        aj Fero keď sa vráti z Javoriny
         Veľká sieň sintrových pendantov je fascinujúca. Jaskyňa si zaslúži samostatnú monografiu
         Fero otvoril Perlovku a hnal sa hore za Obuchom otvoriť Javorinu
          Fero bol dosť skeptický či sa mi do jaskyne podarí dostať, ale napokon to predsa vyšlo....
        Naši fešáci idú do jaskyne....
         Testujem HS40, foti celkom dobre nabudúce ju možno zoberiem dovnútra jaskyne....
         A ide sa na vec....
          Najprv sme vykopali ryhu pred uzáverom aby nás strop tak netlačil do sute a bolo viac priestoru na prácu
          Poháňala nás vidina najkrajšej jaskyne vo Veľkej Fatre.....
         Mišiak potom preliezol užinou a z druhej strany uvolnil niekoľko zavadzajúcich blokov a celkovo tam spravil 
         aký taký poriadok. Ja som doloval suť spoza uzáveru a posúval ju nižšie kde ju Zu a Martin odpratávali polnou 
         lopatkou. Na zábere vidieť balvan, ktorý značne sťažuje prelezenie do jaskyne. Keďže je viac ako 1,5 m dlhý a čiastočne 
         stabilizuje zosúvajúci sa sutinový svah nad ním, pozdĺžne a šetrne som z neho odčesol po vrstevnatosti tretinku, 
         čo stačilo aby sa dalo bezpečne preliezť vstupnou užinou do jaskyne.
        Jaskynné perly....
          Kijovité sintrové pendanty sú fantasticky fotogenické....
         Mlží sa mi objektív a rozbieham sa s fotením dosť ťažkopádne.... Práca nám zabrala hodne času a tak robím len rýchli 
         fotoprieskum
         Fantastický svet možností pre fotografa.
         Jazierka sú trochu zafŕkané....
         Stálo to za to prebiť sa do tejto nádhery.... a to som nevidel celú jaskyňu.
        To najkrajšie ma ešte len čaká... jaskyňa nasáva vzduch. Ide o spodný otvor väčšieho systému
        Ak použijem dve svetlá a dvoch až troch figurantov naraz bude to ešte zaujímavejšie. Svetla sme mali dosť, ale Fero nemal 
        vhodnú kombinézu a Martin mal službu pred vchodomi...
        Žlté jazierka pod sintrovými pendantami....
        V podstate som sa zaoberal lej jednou témou
        Chalani ma odbiehali a tak som urobil menej záberov ako by som mohol keby sa mi plne venovali, ale Mišo chcel 
        vidieť jaskyňu a tak ho to poháňalo dopredu a ja som sa spakruky snažil robiť pohľady na jazierka
        Jednokopytovské zábery, ale som rád že sú.Čo najskôr sa musím do jaskyne vrátiť a vysledky by už mohli byť podstatne 
        lepšie, preto že sa budem môcť sústrediť len na fotografovanie.
        Ťažko aj komentovať tú nádheru
        Keď tu nabehneme dobre organizovaní dokážeme tu naotografovať úžasné scenérie...
        Prehliadka jaskyne s rýchlym fotoprieskumom prekročila moje očakávania....
        Fotenie trvalo asi hodinu a do Volejbalového dómu som už ani nenaliezol. Potrebujem sa aklimatizovať..
         Detajl pendantov len tak zrýchlika nabudúce sa budem detajlom venovať viac....
        Ferino lezie z Basketbalového dómu. Tieto tesné prielezy v novom prostredí ma dosť brzdia.... Napriek dobrej kondícii 
        potrebujem postupnú aklimatizáciu. V Ľudmile máme omnoho horšie plazivky v ktorých už fungujem v pohode    
        tak že dúfam že to bude v pohode aj tu....

         Nie je to najlepší záber, ale na druhýkrát to už pôjdeo hodne lepšie
        Prechod z Volejbalového....Prepálený záber no Mišo už nemal náladu na dolaďovanie svetla a ďalšie pózovanie 
        v dinamických polohách. Ani sa mu nečudujem užil si toho až až hlavne pri rozširovaní vstupu...
        Všade prítomné jazierka a sintrové hrádze....
        Valíme von....
        Pekne sfarbené sintre
         Dosť bolo...:-)
         Pred pascou mravcoleva...
        Mravcolev - Nepríjemné miesto v jaskyni treba zbezpečniť.... Spriechodnili sme ho, ale to nestačí Vchod stále 
        ohrozujú veľké zaklínené bloky a strmý nestabilný sutinový svah, ktorý bude treba čiastočne odťažiť a zastabilizovať. 
        Bezpečnosť za to naozaj stojí. OS Veľká Fatra sa aj kvôli pripravovanému podujatiu SSS vo Veľkej Fatre 
        bude snažiť vstup do jaskyne zastabilizovať tak ako to kvaliikovane urobila aj v uzávere jskyne Javorina 
        v čom radi pomôžeme....

         Akciabola úspešná a už teraz sa tešíme opäť....
         Pred zrubom na jaskyniarskom Clondajku vo Veľkej Fatre
          Studené vody nás lákajú....
         Experimenty
         A nedali sme si pokoj v nedeľu a juchli sme na jazero omočiť krpále....
         Speleotémy
        Martinesku zobral vodu útokom a vbehol do nej ako do periny....
        Jeden z najlepších záberov
         Martin si tam dobre podžemoval...
        Na obuchovicu nezabudneme
        Najlepšie je na slniečku 
        Mišo sa snažil
         Základňa:-)
         Námet pre budúce kompozície....
        Voľná hladina je ako zrkadlo
         Chlapci sú to veselí....:-)
        V noci zo 17 na 18 marca namerali na Slovensku najnižšiu teplotu tejto zimy - 29 stupňov....
         Od studenej vody som si akosi odvykol bude treba začať s tréningom....
         Suť na dne jaskyne je pokrytá mäkkými sintrami....
         K jazeru sme vyrazili poobede a do vody sme šli 16,15  
        Šoková terapia za takej to pohody je OK
          Ešte jeden výrez....
        Plávať sa mi nechce....
         Priestor sa dá krásne vysvietiť....
        Znovu sa treba učiť v tej studenej vode plávať. Naša akcia v Perlovke mala dohru na speleologickej scéne 
        žalobou J. Harániho v inštitúciách SSJ, SMOPaJ a SSS  http://aragonit9.blogspot.sk/2013/03/normal-0-21-false-false-false.html
 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára