nedeľa 6. októbra 2013

     ĽUDMILA
     Meračská akcia 5 október, alebo ako som utopil X desiatku

         Na prvú meračskú akciu po zahraničnej ceste sme vyrazili až 5 októbra. Martin mal zapálený lakeť tak som musel
         počkať kým sa to zahojí. Peťo Kozoň nás nepodporil, ani nebral telefóny. S jaskyniarstvom zrejme skončil a dal
         sa na turistiku...Prišli nás podporiť chlapci z Varína....
         Vyrazili sme rýchlikom o 8,36 ale meškal 35 minút. Zdalo sa že akcia sa ani neuskutoční preto že Martin mal veľa
         zadaní do školy a nechcel ísť. Presvedčil som ho len tak na poslednú chvíľu. Aragonit je v defenzíve...
          Nebyť Pala Cvachu nebolo by nám s Martinom moc do spevu len tak v dvojici... Počasie bolo pekné ale ráno
          už značná kosa....
         Vykurovacie obdobie sa už začalo
         Ponáhľame sa z Kraľovian a nejdeme ani do potoka do vody, lebo chlapci z Varína nás tam už hodnú chvíľu čakajú
         V jaskyni sa vždy snažím niečo tréningovo nafotografovať teraz som to kosil len tak od pása a v režime EXER bolo
         všetko ostré aj keď som cvakal len jednou rukou...
          Jeseň sa nám pekne rozhára...
.          Zlatý pás v lomovej stene pod Ľudmilou
          Varínčania podporili našu akciu a čakali na nás pri jaskyni...
         Jeseň je na jazere nádherná...
         .Konečne sme dorazili pred jaskyňu..... a začíname sa kufrovať do kombinéz....
          Využívame pekný čas, keď je pred jaskyňou ešte pohodne a teplo.... Keď už bude poriadna kosa bude ťažké niekoho
          vôbec prehovoriť k akcii okolo Galvasovej méty...
          A ide sa na vec...
          Ešte pohľad k jazeru a lezieme do diery....
         Martina sme poslali odomknúť jaskyňu lebo sa moc ponáhla domov k učeniu.... ej veru začnú pre naše pôsobenie v jaskyni
         ťažké časy keď už ani Martin nebude môcť chodiť do jaskyne lebo škola. Takto ponáhlaním sa a skorími odchodmi
         z akcií začínal svoju defenzívu v Ľudmile aj Peťo Kozoň...
         Najvyšší čas obzerať sa po nových členoch do party.... Foťák som rozbalil až vo vlčom brlohu a priebežne som
         od pása po ceste jaskyňou rýchlo fotil.....
         Jaskyňou sme preto postupovali rýchlo  A aby bola akcia úspešná použil som pre istotu pár logov bourbon whisky....
         ako prevenciu kvôli príliš stiesneným priestorom v zadných častiach jaskyne....
        Plazivka pred Snehovými pusinkami.... Postupujeme rýchlo....
          Masív Veľkej Kopy
         Tesne pred Mesačným jazierkom...
          Krajky plytkých jazierok....
          Preštrikovali sme sa k Litvíkovému balvanu. Prvýkrát mám na sebe v jaskyni gumáky. Napriek tomu sme už teraz
          spolovice mokrí....
          Jazerné sintre.......
            Naliezame do koncovej  jazernej chodby.....
         Korality
         Konečne postupujem jazernou chodbou dopredu stále bližšie ku Gavlasovej méte.... Pohľad nazad na Palina Cvachu
         ktorý obetavo nesie naše meranie
         Ježaté boule.... nesprávne nasvietené ... jednoducho z rýchlika jednou rukou.... Ale bude sa tu dať nabudúce pohrať
         so svetlom....
         Nízky a členitý charakter  chodby. Martin je pri našom poslednom polygónovom bode....
         Nepodarený záber, ale pre predstavu ako to tam vypadá zatiaľ stačí.
         .....
         Na tomto mieste sme natiahli 4,4 m dlhý polygónový ťah a bavili sme sa o tom či dokážeme takto mokrí a v takýchto
         skrčeneckých polohách v ktorých nás trápili kŕče natiahnúť ešte jeden. Celkom iste sme boli odhodlaní sa o to pokúsiť.
         A ako som sa krčil ponad vodu z náprsného vrecka kombinézy na ktorom už dobre nefungoval suchý zips mi vypadol
         fotoaparát rovno do vody. Okamžite som ho z vody vytiahol a vybral som z neho bateériu. Okamžite sme akciu ukončili
         a upaloval som s foťákom von  Išlo o to čím skôr začať fotoaparát sušiť a pokúsiť sa tak o jeho záchranu....
         Od Galvasovej méty nás už delilo len niekoľko málo metrov. Martin ešte nazrel kúsok dopredu. Potom nasledovalo
         170 metrov plazenia späť ku vchodu.... Po ceste som sa zmieroval so stratou fotoaparátu a začal som v duchu
         budovať plán ako kúpiť nový. Bol by to už v poradí môj šiesty zničený fotoaparát...
         Dať znovu dohromady 500 éčiek by vôbec nebolo jednoduché. Dopredu však prezradím že po tom ako som X desinu
         riadne doma vysušil funguje ďalej. Samozrejme veľmi mi odľahlo. Teraz keď som sa konečne naučil používať
         superstabilizáciu bola by škoda aby som oň prišiel. Nuž akcia sa nám moc nevydarila, k jaskyni pribudlo
         len pár zameraných metrov. Celkom má jaskyňa zameraných 207,32 metra
          No mám nahnané... bude ešte fungovať?
         Babie leto na jazere.....
        Martin sa ponáhla domov k učeniu.... Ja si pôjdem schladiť hlavu do jazera a foťák nechám zatiaľ sušiť na slniečku....
         Chalani ostali somnou pri vode. Bolo krásne a aj voda bola fajn..... skrátka radosť....
        Náš predposledný polygónový bod.... Ak by mi pri ňom nepadla X10-tka do vody boli by sme sa dostali už na dohľad
        ku Galvasovej méte
        Nuž dnešná akcia bola smolná, ale predsa len zaujímavá skúsenosť, ten motivujúci prievan a pohľad do relatívne
        nových priestorov jaskyne stáli za to. Napokon sa mi doma podarilo X desinu rozchodiť. Poriadne mi odľahlo:-)
        Budem musieť dať na budúce poriadneho bacha. Čo ma napokon potešilo nemal som pri presune do ťažších častí j
        askyne žiadny problém. Žiadna obava na mňa nezletela:-)
          Hoci ma všetko dookola brzdí, práca, aj samotní jaskyniari, láka ma to do jaskyne stále viac... Podarí sa mi prehovoriť
          Martina na ďalšiu kúpačku v jaskyni? Ako to vypadá na Galvasovej méte? Nešlo by tadiaľ predsa len postúpiť dopredu?
          Naša jesenná táborová akcia na jazere s gulášom sa opäť ruší preto že jaskyniari z Veľkej Fatry nemôžu pre pracovné
          vyťaženie a pritom počasie je skvelé a teplé v sobotu bude až 22 stupňov. Bolo by hriechom nedať akciu..... Aj kondícia
          je dobrá aj psychicky to zvládam až sa čudujem....

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára